dimecres, 18 de juny de 2008

Els 5 millors ponts penjants

1. Golden Gate.

Enginyers: J. B. Strass i I.F. Morrow
Any: 1937
Llum: 1280 m
Ciutat: San Francisco, EUA





2. Pont de Brooklyn.

Enginyer: J.A. Röbling
Any: 1883
Llum: 487 m
Ciutat: New York, EUA


3. Akashi-Kaikyo.

Enginyer: Honshu-Shikoku
Any: 1999
Llum: 1991 m
Ciutat: Akashi, Japó



4. Swiss Bay Bridge.

Enginyer: J. Strasky
Any: 1993
Llum: 252 m
Ciutat: Llac Vranoc, República Txeca








5. The Great Belt Link.

Enginyer: COWI
Any: 1998
Llum: 1624 m
País: Dinamarca









En la primera entrega del nou contingut els 5 ... no m'he volgut exprimir massa el cap i començo amb ponts penjants, ja se que no és massa original el tema, però queda aquí aquest precedent i us prometo que els pròxims seran més originals. Ei, i espero comentaris i rèpliques.

2 comentaris:

Anònim ha dit...

Molt bé Jaume, m'agrada molt la nova secció. Suposo que la idea és que la gent proposi llistes.

De la llista dels 5 millors ponts penjants tinc un parell de crítiques, primer que no es massa original amb tantes temes d'enginyeria per fer llistes i caus en el tòpic dels ponts..., bé i segon, t'has deixat un parell de ponts que no es poden excloure dels 5 ...
1 - el pont de Menai. Any 1926 i 176 m de llum
2 - Verrazzano - Narrows. 1298 m i segurament el millor pont d'Amman.

Per cert, qui és aquest tal Strasky?

jaume ha dit...

Moltes preguntes per contestar. Anem per parts. Primer de tot, sí, la idea és que els col·laboradors o qui sigui proposi llistes amb els 5 ... (el que sigui, i de qualsevol tema d'enginyeria o no).

Respecte el tema de la llista tens molta raó, no és gaire original, però, en la meva defensa dirè que ja vaig fer prou esforç per pensar la idea, a més, jo soc d'estructures, que et pensaves, jeje.

Dels dos ponts que has dit també tens raó, en part. El pont de Menai és un referent històric dels ponts penjants, un triomf de l'enginyeria del s.XIX (hi ha un error tipogràfic al teu missatge, es va fer l'any 1826) però al final vaig incloure el pont de Brooklyn perqué és molt més mític i no podia incloure els dos.

I del Verrazzano, potser sí que l'hauria d'haver inclòs, substituïnt el Great Belt. L'aportació d'Amman als ponts penjants moderns és impressionant, segurament l'època més gloriosa dels ponts penjants, sobretot als EUA. Però havia d'incloure el Great Belt, un de les poques obres col·losals de l'enginyeria europea.

I ja per acabar, només dir que el Jiri Strasky és un eng. txec que fa coses bastant interessants. De fet el pont seu que posat té un procés constructiu força peculiar, més propi d'una banda tesa.